onsdag, september 05, 2007

Don't you worry we'll all float on

Idag stod jag vid kopieringsmaskinen på jobbet och svor, eller snarade lovade migsjälv en öl på tåget hem. Vet inte hur många gånger jag har tänkt att jag ska köpa en liten öl med mig på tåget hem. En efterjobb öl i en annan tappning. Jag har aldrig köpt den där ölen, antagligen pga att jag nojjar över vad folk ska tro. Precis som om folk skulle tro, eller ens tycka något.
På tåget är det bara överföfriskade semestersvenskar och illaluktande missbrukare som dricker öl. En gång på vägen hem till Malmö såg jag en kvinna i 45års åldern som satt med en flaska i en brun påse och drack något. Såvida man inte är på New Yorks gator så är det aldrig ok att dricka saker ur bruna påsar. Barnsligt beteende.


När jag gick på folkhögskolan uppe i NordJylland så beställde jag alltid platsbiljett i den tysta kupén. Den tysta kupé är en skänk ifrån ovan, här samlas människor som inte vill sitta och lyssna på andra människors skitsnack. Det är precis som den där mute-knappen man vill ha ibland. Hur som helst, en resa satt jag bredvid en dam i 60års åldern. Fint klädd, blus och kofta och vackert, kort vitt hår. Hon tog upp sin tidning, korsord av någonslags och när kioskvagnen kommer förbi beställer hon en Grön Tuborg. Klockan har inte slagit elva på förmiddagen, och damen beställer en öl till korsordet. Ibland är Danmark så osvenskt att det lika gärna kunde legat på andra sidan jorden.


Om en vecka åker jag och pappa till London för att hälsa på Maja. Det kommer att bli helt vansinnigt, bara en känsla jag har. Sjukt kul, men vansinnigt. Herr Segelbåt i stora Staden, håll i hatten.


Inga kommentarer: