torsdag, augusti 23, 2007

Little Chrissy


Nu har jag sett klart Sopranos, sex säsonger. 86 underbara avsnitt, ca 80 timmars brutal underhållning. Jag saknar det redan. Sjukt briljant serie, en historia som håller. Eller snarare femtielva historier som vävs samman till en salig genialisk röra som göra att man överger allt tv-tittande i veckor. Karaktärerna håller samma klass i säsong efter säsong, men det hindrar inte manusförfattaren att ta livet av de när man minst anar det.

Musiken är pricken över i:et i många situationer. Introlåten
Woke Up This Morning, är bevis på att musiken till serien valdes av genier. Den är så klockren att det är ett under att den inte är specialskriven. Men det är nog det som är halva charmen, att det bara förekommer 'riktig' musik i Sopranos. Det känns mer som i den riktiga världen då, som om det faktiskt händer i New Jersey på andra sidan Atlanten, och inte i någon filmstudio. Filmfotografin är så mycket bättre än allt annat skräp som går på TV, när det är som bäst känns varje avsnitt som en film.


"Even their worst episodes were better than most TV ever aspires to." / Kevin Smith





2 kommentarer:

Sara sa...

Har funderat på vilken serie jag ska ta mig an härnäst efter att jag är klar med The L Word och jag har sneglat en hel del på Sopranos. Är speciellt nyfiken på den just eftersom jag enbart hört otroligt positiva saker om den och för att jag inte sett ett endaste avsnitt. Har lyckats missa det totalt. Det enda som avskräckt mig hittills är att serien är så lång och jag fruktar för mitt eget välmående om jag fastnar i en serie på 6 säsonger, för det innebär fyrkantiga ögon och mycket litet frisk luft i flera veckor. Men det kanske är värt det?

Frida sa...

Det är definitivt värt det. Jag har skrattat högt och snyftat otaliga gånger.

Jag var också helt oförberedd på vad som komma skulle. Hade bara hör en massa lovord, men aldrig sett ens introt till serien.

Funderar på om jag ska se om den redan, fast det kan inte vara sunt. Får vänta lite, fast bara lite. Sönt att veta att alla avsnitten ligger på piratebay i säkert förvar.

kram